RYQ strategische consultancy

(Her)Ken je krachten en kwaliteiten

Doen waar je goed in bent is vaak doen wat je leuk vindt. Voor bedrijven is dat niet veel anders. De producten of diensten die je levert zijn op een bepaalde manier goed, want ander kon je ze niet verkopen. Het is de vraag of je weet en begrijpt welke product-eigenschappen positief onderscheidend zijn, wat jullie positief onderscheidende diensten of processen zijn en wat vinden jullie vinden dat jullie heel goed doen?

Dit zijn de vragen die je als bedrijf jezelf met enige regelmaat dient te stellen. En om deze vervolgens ook uit te dragen. En daarbij bedoel ik niet alleen de Sales afdeling die dat naar klanten doet, maar ook de mensen op de vloer. Zij behoren ook te weten waar wij goed in zijn, zodat zij dat voelen en uitdragen.

Dit artikel gaat over krachten en kwaliteiten. Het geeft je praktische tips hoe je deze kan verzamelen, kan delen en versterken. Werken vanuit je kracht is doen wat je leuk vindt, maar dan moet je wel eerst onderzoeken wat je krachten en kwaliteiten zijn. Roep daarom je kernteam bij elkaar en maak een lijst van alle items waar jullie goed in zijn. Zet deze op volgorde per categorie (producten, diensten, processen, etc.) waarbij de lijst feitelijk niet lang genoeg kan zijn. Immers, dit zijn jullie en dit is jullie kracht.

Krachten en kwaliteiten 2

Versterken van krachten en kwaliteiten

Bespreek de lijst met elkaar en maak een selectie van de krachten en kwaliteiten waarvan jullie vinden dat die echt in de kern van je bedrijf horen. Schrijf deze kern opnieuw  op een A0 (als een groep) en trek er een cirkel of een hart omheen. Dit is de kern of te wel de oerkracht waar jullie als bedrijf op drijven en wat als een saté-prikker door alles heen zit.

De overige kwaliteiten welke niet in de kern zitten zijn de smaakmakers van het bedrijf. Deze kan je nu opschrijven op de A0 en komen in de 2e ring om de kern heen te liggen. Smaakmakers kan je specifiek inzetten om een product, een dienst, een markt, een proces op een positieve manier er uit te laten springen. Beide zijn als krachten en kwaliteiten even belangrijk en kunnen, als ze goed ingezet worden, elkaar versterken.

Kijk als vervolgstap eens naar de mensen in je je bedrijf en ga ze bij voorkeur allemaal langs en bespreek waar zij goed in zijn (volg de link voor voorbeelden). Als het er teveel zijn om allemaal te bespreken beperk het dan tot het sturende/leidende deel van de organisatie. Welke krachten en kwaliteiten en talenten zie je nu verschijnen? Schrijf deze individuele kwaliteiten en talenten rondom de 2e ring met smaakmakers.

Het herkennen en erkennen van individuele kwaliteiten doet de onderlinge band versterken. Het verbeterd de betrokkenheid, versterkt het teamgevoel en creëert eigenwaarde en trots. Daarnaast zijn het de individuele kwaliteiten die nodig zijn om kansrijke projecten te laten slagen.

Krachten en kwaliteiten 4

Kansen matchen met krachten en kwaliteiten

Het is nu tijd om van krachten en kwaliteiten de stap te maken naar de kansen die jullie als bedrijf hebben. Begin bij de nieuwe producten en diensten die jullie al gepland hebben. Stel jezelf de vraag in welke markten deze nieuwe producten ingezet kunnen gaan worden. Als je meerdere markten gevonden hebt, zijn het dan ook nog dezelfde producten of heb je een nieuw product gevonden?

Pak nu de A0 van de droomsessie er bij en hang deze naast de A0 met krachten en kwaliteiten. Vertaal de dromen in producten en/of markten die aansluiten bij je hart/oerkracht. Brainstormen en associëren werkt vaak het beste. Geef elkaar de tijd, vul elkaar zo mogelijk aan en maakt zo een lijst met producten of projecten die leiden tot het bereiken van jullie dromen. 30 minuten moet voldoende zijn om een behoorlijke lijst te maken met alle kansen die er zijn. 

Leg nu de kansen vast door per kans in woorden of enkele zinnen op te schrijven wat de kans inhoud. Stel dit niet uit maar doe het direct want nu is het ijzer heet. Het geeft niet als je niet alle kansen scherp omschreven hebt, dit kan je later aanscherpen maar juist nu het idee achter de kans opschrijven is erg belangrijk.

Krachten en kwaliteiten 1