RYQ strategische consultancy

Strategie modellen

In een eerder artikel heb je meer over strategie voorbeelden kunnen lezen. Waar in dit vorige artikel de aandacht is gegeven aan technisch onderscheiden strategieën, gaat het in dit opvolgende deel over de strategieën die werken aan de buitenkant. Ofwel de kant van de markt waarin deze producten verhandeld worden. Deze strategie heeft alles te maken met de 4 P’s uit de marketingmix: Product, Prijs, Plaats en Promotie.

Je kan je als bedrijf ook richten op de buitenkant, de markt van de producten. Bij-verkopen, slim prijzen, je eigen markt creëren (allen voor grote bedrijven) en/of jezelf onderscheiden door jouw producten te vergelijken met (enkele) andere merken die ook een soortgelijk product verkopen.

strategie modellen

Sales en Marketing onderscheidende strategie modellen

Cross-selling (additionele extra verkoop van “bij-producten”)
Bol.com, Ikea, Amazon

Prijsstrategie toepassen
Starbucks, Tesla

Marktontwikkeling (aanboren van nieuwe potentiële en/of jonge groeimarkten)
Alphabet (Google), Meta (Facebook), Microsoft

Productdifferentiatie (vertellen waarom en op welke vlakken jij anders bent dan de rest)
T-mobile, Happy Socks

strategie modellen

Aan de slag met strategie modellen

In de jaren 60 zijn de technieken rondom de 4 P’s ontwikkeld en uitgebreid beschreven door o.a. Neil Borden en Jerome McCarthy. Zij, en daarna vele anderen hebben hier op voortgebouwd door extra P’s toe te voegen of alternatieve reeksen te bedenken. Je kunt hierbij denken aan de 4 S’en van Faas en Heselmans of de 4 C’s van Robert Lauterborn. Elke techniek of reeks wordt gebruikt binnen de kaders van de Sales en Marketing afdelingen van bedrijven.

Kleine veranderingen of focus in de marketingmix of één van de alternatieve reeksen worden doorgaans als tactische activiteiten betiteld door de afdeling zelf. Grote veranderingen of zware nadruk op één of meerdere componenten worden vaak als strategische activiteit beschouwd en overstijgen daarmee het afdelingsniveau. Daarmee wordt het een bedrijfsstrategie en kan deze als één van de strategie voorbeelden genoemd worden.

RYQ helpt ondermeer door het inzetten van strategie modellen en met het vinden van een bij jouw passende strategie.

strategie voorbeelden

Over Rudolf.

Mijn naam is Rudolf Prins en ik ben Strategisch Manager. Mijn kracht zit in het verbinden van mensen en dromen door samen heldere doelen te stellen.

Vanuit de doelstelling volgt de uitwerking om daarna, met rust en focus deze dromen uit te laten komen. Met respect voor de mens, met elkaar en vanuit eigen kracht.

Een helder doel, de mens centraal, samen naar succes.

Waar droom jij van? Wat wil jij bereiken?

Rudolf Prins Strategie RYQ