Strategische plannen

Oorsprong strategische plannen

Dit artikel gaat over het proces van strategische plannen maken. Het hoe en waarom, het wat en waar en tot slot waar het toe dient en wat de voordelen zijn. Laten we beginnen bij waar strategische plannen vandaan komen en in vogelvlucht wat ze nu zijn.

Het woord strategie stamt af van de Griekse woorden stratos (‘leger’) en agos (‘leiden’). Daaruit kan het woord strategos gevormd worden, wat zoveel als generaal of militair leider betekend. Strategische plannen, of te wel het maken daarvan, kan dan ook gezien worden als het vakgebied of het specialisme van “de generaal”. Het specialisme bestaat uit het plannen van de vernietiging van de vijand door het effectief inzetten van middelen. 

In de huidige tijd waarbij niet alleen generaals gebruik maken van strategische plannen, kan je dit ook vertalen als het realiseren van doelen door het planmatig inzetten van middelen. De transitie van het militaire doel naar het bedrijfskundige doel is een ontwikkeling die de moeite waard is om te begrijpen.

Strategische-plannen

Drie eeuwen strategische plannen

Door de 2 industriële revoluties (1760-1870 en 1870-1910) heeft het strategisch plannen zijn intrede gedaan in het bedrijfsleven. Strategie werd gezien als een instrument om de marktwerking te kunnen beïnvloeden. De stap van handmatig -> machinale productie en de vervolgstap naar massaproductie, gaven bedrijven de mogelijkheid om door middel van strategisch denken de markten te beïnvloeden. 

De beide wereldoorlogen hebben de ontwikkeling van het strategische plannen tijdelijk vertraagd. Na de periode van wederopbouw, toen het welvaartsniveau in het “vrije westen” naar een ongekend hoog niveau was gestegen, ging de ontwikkeling van bedrijfsstrategie verder. 

De wereld was door de moderne technieken kleiner geworden, waardoor er meer en eenvoudiger concurrentie kon ontstaan. De basisbehoeften van de consument waren vervuld, dus de consument kreeg de mogelijkheid om te gaan kiezen al naar gelang hun behoeft op dat moment. Doordat bedrijven afhankelijk werden van de keuze van de individuele consument of het veranderlijke gedrag van groepen consumenten, werden nieuwe strategie modellen noodzakelijk. Termen zoals SWOT en Marketing strategie en Ansoffmatrix deden hun intrede en sinds enkele decennia zijn zij een vast onderdeel van een bedrijfsstrategie.

Moderne tijd

 Inmiddels zijn we aangeland in onze huidige moderne netwerkmaatschappij met schijnbaar ongelimiteerde keuzevrijheden. Kopen gaat veelal niet meer om de functionaliteit van het gekochte, maar om hetgeen wat het product uitstraalt en toevoegt aan de levensstijl van de koper. De oorspronkelijke strategie “het vernietigen van de vijand” is 180 graden gedraaid naar het leveren van “personal of public value” oftewel persoonlijke of morele waarden, voor zowel binnen als buiten de organisatie. In eerdere artikelen over strategie voorbeelden zijn al een aantal voorbeelden toegelicht die daar op ingaan. Alhoewel winnen nog steeds het doel is van het hebben van een goede strategie, is de manier waarop aan verandering onderhevig.

Strategische plannen

Ongetwijfeld is jouw bedrijf goed in wat het doet, maar dat zijn andere bedrijven of concullega’s ook. Voor jou is strategie bepalen de onderscheidende stap ten opzichte van de andere ondernemers. Immers, niemand anders dan jij weet waarom jij zo goed bent in hetgeen je doet. Zonder een helder en visueel plan zijn de mogelijkheden om jouw ambities waar te maken beperkt. Het is lastig om de omgeving mee te krijgen. Je verliest tijd en momentum door keer op keer uitleg te moeten geven en dat vertraagt de uitvoering. 

RYQ helpt met het vinden van de strategie die bij je past. Praktische strategische plannen welke bij jou en je bedrijf passen. Duidelijk en helder, toekomst gericht en met elkaar, vanuit eigen kracht en talent.

Strategische plannen

Over Rudolf.

Mijn naam is Rudolf Prins en ik ben Strategisch Manager. Mijn kracht zit in het verbinden van mensen en dromen door samen heldere doelen te stellen.

Vanuit de doelstelling volgt de uitwerking om daarna, met rust en focus deze dromen uit te laten komen. Met respect voor de mens, met elkaar en vanuit eigen kracht.

Een helder doel, de mens centraal, samen naar succes.

Waar droom jij van? Wat wil jij bereiken?

Rudolf Prins Strategie RYQ

Eén reactie

Reacties zijn gesloten.